| 
				 
				
				Çanakkale'de 4 
				uçakla faaliyet gösteren havacılarımız, sınırlı olanaklarına 
				rağmen, son derece başarılı görevler yapmışlardır. Özellikle 
				keşif amaçlı kullanılan bu uçaklar, çeşitli çatışmalara da 
				girerek kara ve deniz kuvvetlerine takviyeleriyle savaş ve 
				havacılık kavramlarının birleşmesinde basamak niteliği 
				taşımıştır. 
				
				
				
				
				Havacılarımız, 18 
				Mart 1915 günü düşman donanmasının boğaza muharebe düzeninde 
				yaklaştığını rapor ederek, olası bir baskına mani olmuş, çıkan 
				fırsatlardan istifade ile düşman hedeflerine yönelik büyük 
				riskler taşıyan taarruzlar gerçekleştirmişlerdir. Türk 
				ustaların, düşman birliklerinin üzerine havadan atılmak üzere 
				elleriyle yaptıkları tarihteki ilk uçak bombalarını 
				Çanakkale hava savaşlarında görmek mümkün. 
				
                          
                            
				
				 
				  | 
                     
                           
				
				
				Bu bombalar, 
				ahşap kutulara 100–150 adet uçak çivisi doldurulması ve bunların 
				uçakların yanlarına bağlanmasıyla oluşturuluyordu. Düşman 
				üzerinden uçarken kutuların kapakları açılarak, yüzlerce çivinin 
				düşmesi sağlanıyordu.  Zamanla Türk ustaları, dökme demir 
				içerisine nitrogliserin 
				doldurarak patlayıcı uçak bombaları icat ettiler. El yapımı 
				bu bombaların yapımında, İstanbul zanaatkârları arasından 
				seçilen makine ustaları, bakırcılar, demirciler ve marangozlar 
				görev aldı. İstanbul şoförleri ise kısa bir 
				kurstan geçirildikten sonra uçakların onarımında makinist olarak 
				görev yaptılar. Bu vatanperver insanlar Almanya’dan destek için 
				gönderilen Rumpler B I silâhsız 
				keşif uçaklarını, kendi buluşlarıyla silâhlandırmışlardı. 
				Çanakkale’de görev yapan Türk ve Alman havacılar, havada görev 
				yaparlarken kendilerini düşman uçaklarından koruyabilmek ve 
				onlardan daha etkin olabilmek için uçaklarını silâhlandırmak 
				istemişler, Türk uçak makinistleri havacıların bu isteği 
				karşısında Rumpler B I’in üst kanadının orta bölümüne her yöne 
				ateş edebilen bir makineli tüfek yerleştirmişti. 
				
				
				Tarihte ilk defa 
				elektronik savaş uygulaması da havacılarımız sayesinde 
				gerçekleşti.  6 Mart 1915 tarihinde Queen Elizabeth bir Türk 
				uçağının sinyal karıştırmasından dolayı telsiz göndermekte büyük 
				güçlükle karşılaştı. 
				
                          
                            
				
				  | 
                            
							  | 
                     
                          
                               | 
                            
					Yüzbaşı Hüseyin Sedat  | 
                           
                         
				
				
				
				Hava savaşlarında 
				uçaklardan yalnızca bomba atmak amacıyla değil, istihbarat 
				toplamak amacıyla da yarar sağlanmıştır. Nisan ayının ikinci 
				yarısında Yüzbaşı Hüseyin 
				Sedat’ın 
				gözlemci olarak görev aldığı keşif uçuşları düşmanın 
				faaliyetlerinin belirlenmesinde etkili oldu. Yüzbaşı 
				Hüseyin Sedat, Limni Adası’na yaklaşan asker dolu birçok gemiyi 
				tespit etti. Mondros Limanı’nda demirlemiş 26 nakliye gemisi ve 
				adada silâhlarının yanında büyük miktarda asker topluluğu 
				bulunduğunu rapor etti. Düşmanın bir sonraki harekâtında bir 
				kara çıkarması yapacağı bu bilgi sayesinde kesin olarak 
				anlaşıldı. 
				 |